Infographic

Leer in onze infographic het verschil tussen vermogen en energie!

Parkeagle in de krant

Afgelopen week stond Parkeagle in de krant met hun Smart Parking Solutions. Door middel van smart sensors geven zij aan waar de beschikbare parkeerplekken zich bevinden. Nooit meer gefrustreerd zoeken naar een parkeerplek. Elfa heeft Parkeagle geholpen bij het selecteren van de juiste batterijen voor de sensoren.

 

Recent heeft Parkeagle een contract afgesloten met de gemeente Amsterdam om een pilot te gaan starten in de Amsterdamse wijk de Pijp. Andere gemeentes gingen hun voor, zoals in Rotterdam waar sensoren in individuele parkeerplekken zijn geplaatst. Dankzij deze sensoren konden vergunninghouders via een app zien in welk sectie nog vrije parkeerplekken zijn. De eerste resultaten van de Rotterdamse pilot zijn positief: gebruikers zoeken aanzienlijk minder lang naar een parkeerplaats.

 

Oprichter Juriaan Karsten verwacht overigens niet dat alle parkeerplaatsen voorzien zullen worden van dergelijke individuele sensoren. Een goedkopere oplossing is namelijk een andere soort sensor plaatsen die het in- en uitkomende verkeer bijhoudt van een straat. „Dat is een veel goedkopere oplossing en als je weet hoeveel parkeerplaatsen er in een bepaalde straat zijn en je weet hoeveel auto’s zich er bevinden, weet je ook hoeveel vrije plaatsen er nog zijn.”

 

Deze nieuwe sensoren kunnen binnen drie minuten geplaatst worden in het wegdek en vervangen de zogenaamde telslangen. Via bijbehorende software kunnen gemeentes het aantal, de categorie en de snelheid van voortuigen bekijken. Ook zullen de sensoren in de toekomst de temperatuur meten van het wegdek, zodat de gemeente weet wanneer er preventief gestrooid moet worden.

Voor meer informatie over Parkeagle: www.parkeagle.com. Heeft u ook advies nodig over de juiste batterij bij uw IoT oplossing? Neem contact met ons op.

 

Contact

Agro & Groen Vakdag

Werkt u in de agrarische of groene sector? Kom dan vrijdag 28 februari naar de Agro & Groen Vakdag. Naast gastsprekers Tom Coronel en Bas Nijhuis, vind u ook onze eigen Daan Schutte in het productplein met de nieuwste producten van onder andere Coast, Duracell en Favour. Aanmelden is gratis.

 

Elfa staat vrijdag 28 februari op de Agro & Groen Vakdag in Lutten. Van 10.00 tot 17.00 uur kunt u een bezoek brengen aan een unieke locatie: het hoofdkantoor van Wildkamp in Lutten (voormalige aardappelmeelfabriek De Baanbreker) om een innovatief kennis event voor ondernemers uit de agrarische en groene sector bij te wonen. Deze vakdag staat volledig in het teken van kennis, inspiratie, beleving en netwerken. Aanmelden of meer informatie? Ga naar: www.wildkamp.nl/vakdag.

 

In het kennistheater kunt u van 10.00 tot 17.00 uur deelnemen aan strobaalsessies met diverse sprekers die meer vertellen over actuele onderwerpen interessant voor uw vakgebied als agrariër, hovenier of kweker. Daarnaast is er een productplein waar met Elfa of andere leveranciers kunt ontmoeten, is er live muziek, profiteert u van speciale acties, maakt u kans op een ballonvaart en zijn er diverse eetstandjes.

Total en Peugeot starten productie van batterijen voor elektrische auto’s

Total, dat sinds 2016 het moederbedrijf is van Saft, maakte deze week bekend dat zij samen met Peugeot een joint venture hebben opgericht voor de productie van accupakketten voor elektrische auto’s. Het bedrijf zal de batterijtechnologie van Saft gaan inzetten om jaarlijks genoeg accupakketten te produceren voor een miljoen elektrische auto’s per jaar.

 

De joint venture zal onder de naam Automotive Cell Company (ACC) twee fabrieken gaan openen (één in Duitsland en één in Frankrijk) en zal gesteund worden door Europees geld. Total laat weten dat het totale project 5 miljard euro zal gaan kosten, waarvan 1,3 miljard euro van de Europese Commissie afkomstig zal zijn.

 

Binnen vier jaar zal de bouw van de eerste fabriek in Frankrijk gestart worden. Vanaf 2030 zal de Automotive Cell Company genoeg accupakketten produceren voor een miljoen elektrische auto’s per jaar, wat gelijk staat aan 10 tot 15 procent marktaandeel.

ATEX-verlichting van Coast

Waar voorheen vooral Energizer, Peli, Petzl en Mica de dienst uitmaakte komt het Amerikaanse Coast nu ook met 2 sterke ATEX-gecertificeerde producten de markt op: een hoofdlamp (HZ025) en een handlamp (LHZ050). Beide zijn geschikt voor de hoogste gevarenzones (Zone 0), IP64, hebben enorme lichtopbrengst in vergelijking met hun concurrenten en zijn toch scherp geprijsd.

Equipment protect level: CL I, II & III, DIV 1, GP A-G T3 CL I, ZN 0, Ex&AEx ia IIC T3 Ga

 

Coast voegt ATEX-verlichting toe aan het assortiment. Waar voorheen vooral Energizer, Peli, Petzl en Mica de dienst uitmaakte komt het Amerikaanse Coast nu ook met 2 sterke ATEX-gecertificeerde producten de markt op, een hoofdlamp (LCOAHZ025) en een handlamp (LCOAHZ050). Beide zijn geschikt voor de hoogste gevarenzones (Zone 0), IP64, hebben enorme lichtopbrengst in vergelijking met hun concurrenten en zijn toch scherp geprijsd.

 

Wat vooral opvalt aan de handlamp zijn de 5 verschillende lichtopties en een indrukwekkende lichtopbrengst van 190 lumen. Ook zit er een handige magneet aan de riemclip waardoor de lamp gemakkelijk opgehangen kan worden. De hoofdlamp (HZ025) heeft ook een flinke lichtopbrengst (236 lumen) en beschikt over 6 verschillende lichtopties waaronder spotlight, floodlight en rood licht. Deze lampen van Coast zijn ideaal voor de professional die een ATEX-gecertificeerde lamp nodig heeft zonder concessies te doen over de prestaties. Wilt u meer lezen over ATEX-verlichting? Klik dan op onderstaande knop.

 

MEER OVER ATEX

 

 

Elfa werkt mee aan soldaat van de toekomst

Op 13 en 14 januari was de soldaat van de toekomst het gespreksonderwerp bij het Fight Light Symposium van Defensie. Elfa was samen met Battery Safety Solutions uitgenodigd om te vertellen over de laatste ontwikkelingen op het gebied van accu- en batterijtechnologie en de bijbehorende veiligheid.

Overbelaste soldaat

Soldaten krijgen tegenwoordig steeds meer technische snufjes mee, waardoor het gewicht stijgt dat door de soldaat meegedragen moet worden. Het gevolg is een overbelaste soldaat, wat een negatief effect heeft op onder andere zijn wendbaarheid en overlevingskansen.

 

Omdat Elfa naast groothandel ook een kenniscentrum is met meer dan 100 jaar ervaring, waren wij uitgenodigd om te vertellen over de ontwikkelingen van ‘smart batteries’. Elfa beschikt over een lichtere ‘smart’ backpack-batterij die (nagenoeg) alle apparaten op het lichaam van een soldaat van energie kan voorzien. Deze batterij is niet alleen lichter, maar ook een stuk veiliger. Dit is omdat het om een batterij gaat die na penetratie niet in thermal runaway terecht komt. Wilt u meer informatie over de smart batteries van Elfa? Neem contact met ons op.

Contact

Veilig werken met lithium-ion

Er is een sterk toenemend gebruik van lithium-ion batterijen. Denk onder andere aan het gebruik in powerwalls, in elektrische auto’s, intern transport en e-bike’s. De zorg over deze batterij, waar veel meer energie kan worden opgeslagen neemt sterk toe. Er wordt meer en meer over geschreven en gesproken maar werkbare informatie wordt nauwelijks verstrekt. Ook zijn er nog plekken waar gewerkt wordt met Lithium batterijen waar geen blusmiddelen aanwezig zijn die geschikt zijn om de  thermal-runaway te stoppen. Elfa biedt in nauwe samenwerking met Battery Safety Solutions oplossingen voor veilig transport, opslag en behandeling van lithium-ion batterijen.

Er is een sterk toenemend gebruik van lithium-ion batterijen. Denk onder andere aan het gebruik in powerwalls, in elektrische auto’s, intern transport en e-bike’s. De zorg over deze batterij, waar veel meer energie kan worden opgeslagen neemt sterk toe. Er wordt meer en meer over geschreven en gesproken maar werkbare informatie wordt nauwelijks verstrekt. Ook zijn er nog plekken waar gewerkt wordt met Lithium batterijen waar geen blusmiddelen aanwezig zijn die geschikt zijn om de  thermal-runaway te stoppen.

 

Het is voor organisaties en bedrijven van groot belang dat zij hun operationele medewerkers een stevige basis meegeven omtrent het veilig werken met lithium-ion batterijen. Het is tegenwoordig immers belangrijker dan ooit dat medewerkers gevaren kunnen herkennen, risico’s op de juiste manier kunnen inschatten en de juiste maatregelen kunnen nemen. Op deze manier draagt de organisatie bij aan een veilige werk omgeving voor medewerkers en bezoekers, tevens is dit de manier om de continuïteit zo hoog mogelijk te houden in geval van een calamiteit.

 

Elfa biedt in nauwe samenwerking met Battery Safety Solutions oplossingen voor veilig transport, opslag en behandeling van lithium-ion batterijen. Ons team van experts biedt kennis en oplossingen voor uw uitdagingen en levert resultaat. Oplossingen die ervoor zorgen dat werknemers kunnen excelleren en veilig kunnen werken, waaronder opleidingen op maat voor de veilige behandeling van batterijen. Elfa biedt een praktische cursus ‘Basis veilig werken met lithium-ion batterijen’ waarin aspecten van veiligheidsrisico’s worden behandeld.

 

Battery Safety Solutions is gevestigd, en werkt samen met Van Peperzeel in Lelystad. Van Peperzeel is het grootste batterij sorteer bedrijf van de Benelux. U krijgt les van de experts op het gebied van lithium-ion batterijen.

 

Naast de trainingen kunt u bij Elfa ook terecht voor de blusmiddelen van N-EXT. De N-EXT brandblusser is zeer geschikt om in te zetten bij lithium batterij branden. Het inzetten van dit blusmiddel bij lithium branden zorgt voor zeer snelle koeling, dit is de enige manier om een ‘thermal runaway’ van een lithium brand te stoppen.

 

  • Geteste en beproefde handblusser verkrijgbaar in 3, 6, 9 en 50 liter
  • Speciaal aanbevolen voor het blussen van lithium batterijen
  • Biologisch afbreekbaar binnen 28 dagen
  • Extreem sterk koelend effect vanwege het juist gemengde additief in de handblusser.

 

Wilt u meer informatie ontvangen over de blusmiddelen van N-EXT, of over de cursus ‘Basis veilig werken met lithium-ion batterijen’? Neem gerust contact met ons op.  

 

Gesloten i.v.m. de feestdagen

 

Vanwege de feestdagen zijn wij in december op volgende dagen gesloten:

 

13 december – Gesloten, vanwege ons jaarlijkse bedrijfsfeest.

27 december – Gesloten, vanwege de kerstdagen.

Daarnaast leveren wij geen goederen uit tussen 23-12-2019 en 01-01-2020.

 

P.S. Heb je deze week een order geplaatst? Misschien heeft de Sint wel een chocoladeletter van Tony Chocolony in je pakketje gestopt.

Nobelprijs voor uitvinders Lithium-ionbatterij

Op woensdagmiddag hebben de Amerikaan John Goodenough (op de afbeelding), de Brit Whittingham en Japanner Akira Yoshino de Nobelprijs voor de Scheikunde in ontvangst genomen voor de ontwikkeling van de Lithium-ionbatterij. Het Nobelcomité verklaarde dat de drie heren verantwoordelijk zijn voor de ‘oplaadbare wereld’ en dat zij een reactief element getemd hebben. De winnaars ontvangen ruim €825.000 voor verder wetenschappelijk onderzoek.

Op woensdagmiddag hebben de Amerikaan John Goodenough (op de afbeelding), de Brit Whittingham en Japanner Akira Yoshino de Nobelprijs voor de Scheikunde in ontvangst genomen voor de ontwikkeling van de Lithium-ionbatterij. Het Nobelcomité verklaarde dat de drie heren verantwoordelijk zijn voor de ‘oplaadbare wereld’ en dat zij een reactief element getemd hebben. De winnaars ontvangen ruim €825.000 voor verder wetenschappelijk onderzoek.

 

Het ontstaan van de lithium-ionbatterij stamt uit de jaren 70 ten tijden van een grote oliecrisis. In een zoektocht naar energiebronnen die onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen ontdekte Whittingham de grote elektrische potentie van lithium-ionen. Hij vond een batterij uit met een potentiaal van twee volt. De batterij bleek echter onbruikbaar vanwege het explosiegevaar, te wijden aan de reactieve aard van lithium.

 

Goodenough voegde twee belangrijke ontwikkelingen toe aan de batterij. Allereerst plaatste hij de kathode (plus) van de lithium-ionen in een omgeving van kobaltoxide. Daarnaast bracht hij het potentiaal omhoog naar 4 volt. Goodenough is met zijn 97-jarige leeftijd de oudste Nobelprijs-laureaat ooit. In 2013 werd Goodenough al onderscheiden met de National Medal of Science. Deze werd destijds uitgereikt door Barack Obama (zie afbeelding).

 

Yoshino was verantwoordelijk voor de ontwikkeling  van de eerste lithiumbatterij die geschikt was voor commercieel gebruik in 1985. Yoshino verving de anode (min) met een matrix van koolstof (cokes) wat een bijproduct is uit de olieraffinage. Dit alles resulteerde in een lichtgewicht secundaire (oplaadbare) batterij die talloze cycli mee zou gaan.

Elfa haalt meer dan €11.000,- voor Stichting ALS

Op 8 september deed Elfa mee aan de Amsterdam City Swim. Een team van 11 werknemers van Elfa zwom 2km door de Amsterdamse binnenstad. Samen met onze donateurs hebben we een geweldig bedrag opgehaald: €11.075,- ! We willen iedereen die ons heeft aangemoedigd en aan het team gedoneerd heeft hartelijk bedanken!

Wilt u de video bekijken? Lees verder!

Op 8 september deed Elfa mee aan de Amsterdam City Swim. Een team van 11 werknemers van Elfa zwom 2km door de Amsterdamse binnenstad. Samen met onze donateurs hebben we een geweldig bedrag opgehaald: €11.075,- ! We willen iedereen die ons heeft aangemoedigd en aan het team gedoneerd heeft hartelijk bedanken!

Inschrijven voor de nieuwsbrief: