
Deze week hebben twee astronauten van Nasa een ruimtewandeling gemaakt om oude nikkel-waterstof batterijen te vervangen voor nieuwe lithium-ion batterijen. De nieuwe lithium-ion batterijen zijn lichter en kleiner dan de oude batterijen en bovendien hebben ze meer stroomcapaciteit.
Functie van de batterijen
Alle elektrische stroom op het ISS wordt opgewekt via de zonnepanelen van het station, die zonlicht omzetten in elektrische energie. In tijden dat het ISS echter door de ‘orbitale nacht’ gaat, kunnen de zonnepanelen geen energie meer produceren. Als zodanig is het noodzakelijk dat het ISS energie opslaat in batterijen, die het vervolgens kan gebruiken om zijn systemen van stroom te voorzien tijdens periodes van duisternis. Elke 1,5u maakt het ISS een rondje om de aarde, waarvan 45 minuten in het zonlicht is. Tijdens deze periode worden de batterijen opgeladen via de zonnepanelen en de batterijen worden ontladen terwijl ze de belastingen van het station voeden tijdens de periode van 45 minuten duisternis per baan.
Een uitgebreide uitleg over de verschillen tussen de oude nikkel-waterstof (Ni-H2) batterijen en de nieuwe Li-ion batterijen lees je hier.

De accu-leverancier van onder andere Tesla zegt dat het een enorme doorbraak heeft gemaakt in accutechnologie die de verkoop van elektrische voertuigen de komende jaren flink zou kunnen stimuleren.
CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd.), de Chinese auto-batterijgigant die onder andere Tesla, Volkswagen en BMW belevert, is klaar om een batterij te produceren die 16 jaar en 2 miljoen kilometer kan meegaan, maakte de voorzitter van het bedrijf, Zeng Yuqun deze week bekend. Dit is een gigantische vooruitgang ten opzichte de accupakketten die vandaag de dag gemonteerd worden die een levensduur van acht jaar of 250.000 tot 300.000 kilometer hebben.
Zeng stelt dat het bedrijf klaar is om te beginnen met het uitvoeren van bestellingen voor de batterij, maar maakte niet bekend of er al een partij bestellingen heeft geplaatst. Hij voegde toe dat de batterij ongeveer 10% meer kost dan gemiddelde EV-batterijen. Ook zou de batterij een hogere energiedichtheid hebben, waardoor het voertuig een grotere actieradius heeft.
De levensduur van de batterij is één van de belangrijkste struikelblokken die de wereldwijde acceptatie van elektrische voertuigen tegenhoudt, een batterij met zo een lange levensduur kan de branche compleet transformeren. Accu’s zijn namelijk het duurste onderdeel van elektrische voertuigen. Wanneer de levensduur van deze accu’s aanzienlijk verlengd worden zal de totale cost of ownership voor een elektrische auto behoorlijk omlaag gaan.
Bron: www.businessinsider.nl

Wij kunnen vanaf deze week weer klanten en leveranciers ontvangen! Wij houden overal minimaal 1,5 meter afstand, wassen extra vaak onze handen en onze collega’s werken nog steeds veel vanuit huis. Maak voor uw bezoek wel altijd eerst een afspraak.

In september 2019 presenteerde Duracell haar nieuwe industriële lijn van alkaline batterijen: Procell. Deze batterijen zijn de vervanging voor de ‘Industrial by Duracell’. Nu komt er naast de ‘General Purpose’ de ‘Intense Power’ bij. Daarmee is Duracell ‘s werelds eerste merk dat een tweevoudig portfolio professionele batterijen biedt.
Procell Intense Power batterijen zijn speciaal ontworpen om langer mee te gaan (vergeleken met eerdere Duracell industriële alkaline batterijen) in professionele apparaten met een hoog verbruik die veel stroom of piekvermogen eisen, zoals elektronische deursloten, zeepdispensers of beveiligingscamera’s.
Deze batterijen hebben tot 30% langere levensduur in professionele apparaten met een hoog verbruik, wat resulteert in minder batterijvervangingen en dus tot besparingen op kosten die samenhangen met het vervangen van batterijen.
De Procell Intense Power worden gemaakt aan de hand van een hoogwaardige celconstructie. Elke batterij wordt geleverd met een kwaliteitsgarantie. Ontwerp, veiligheid, productie en kwalificatie voldoen aan de strikte eisen die Procell stelt aan batterijen, die zijn gebaseerd op de ANSI- en IEC-batterijnormen.
Procell wordt gebruikt door fabrikanten over de hele wereld: Procell alkalinebatterijen zijn ontwikkeld in samenwerking met fabrikanten zodat ze optimaal presteren in professionele apparaten.
Ook voegt Procell de High Power Lithium toe aan het assortiment. Een krachtige Lithium Mangaandioxide batterij (CR123A) . Laat u adviseren over de juiste batterij voor in uw toepassing, neem contact met ons op.

Hemelvaartsdag zijn wij gesloten. Op vrijdag 22 mei staan wij gewoon weer voor u klaar!

De Gladius 3K bij onderhoud aan het Britse spoor (Network Rail).
In samenwerking met Setolite ontwikkelde Elfa een nieuwe floodlight voor een partner uit de Engelse Rail industrie. De wens voor de nieuwe breedstraler kwam van één van onze partners uit het Verenigd Koninkrijk die de lamp nodig had voor onderhoud aan het Britse spoor. De Gladius 3K heeft een enorme lichtopbrengst van 33.000 lumen en hij verbruikt ongeveer 85% minder stroom dan een vergelijkbare halogeenlamp. De Setolite Gladius werklamp is zo bijzonder omdat er verschillende kleuren LED in worden gebruikt (warm white en cold white). Waardoor de lichtkleur meer lijkt op daglicht en de lamp bij uitstek werkt bij mist, stoom of rook. Klik hier voor meer informatie over de Gladius 3K.

De Gladius 3K

Zonnepanelen in Caifornia’s Antelope Valley, waar het ‘Luna storage project’ zal plaatsvinden.
Californië krijgt in 2021 een batterij met een capaciteit van 100 megawatt die 400 megawattuur kan leveren. Dit is genoeg om ongeveer 100 huishoudens een jaar van stroom te voorzien. De batterij laadt zich op aan stroom van omliggende zon- en windparken en levert energie in de avonduren of op bewolkte dagen. Het is niet de eerste batterij met een capaciteit van 100 megawatt, in Australië bouwde Tesla al eerder een batterij met een capaciteit van 100 megawatt, maar deze kan niet dezelfde megawattuur leveren.
De bouw van de batterij in Californië zal in 2021 afgerond worden onder de naam het ‘Luna storage project’. De batterij moet helpen om het gasverbruik van de Amerikaanse staat omlaag te brengen. Nu schakelen gascentrales bij als er geen zonnestroom is. net zoals dat in Nederland veel gebeurt.
De lithium-ionbatterij wordt gebouwd door het sPower en kan 400 megawattuur aan energie leveren. Met een gemiddeld jaarverbruik van 3500 kilowattuur per huishouden kan de batterij met één volle lading een jaar lang 100 huizen van stroom voorzien. De batterij is een iniatief van de Clean Power Alliance, een partij die (groene) stroom inkoopt voor een miljoen mensen in Californië. Dit is de eerste batterij die deze partij koopt.

Elfa wenst iedereen veilige en fijne Paasdagen. Zorg goed voor elkaar!
Wij zullen op vrijdag 10 april vanaf 12:00u gesloten zijn. Dit lange weekend kunnen onze werknemers even bijkomen van deze onrustige periode. Komende dinsdag zullen wij weer vanaf 8:30u voor u klaar staan!


Het Coronavirus beheerst inmiddels het dagelijks leven. De overheid heeft maatregelen getroffen om verdere besmettingen te voorkomen. Bij Elfa willen wij graag bijdragen aan de bestrijding en iedereen de komende tijd veel sterkte toe wensen. Verder willen wij u informeren dat Elfa zich goed heeft voorbereid en kunnen we u verzekeren dat wij er alles aan doen om onze bedrijfsvoering zo optimaal mogelijk door te laten gaan.
De gezondheid van onze werknemers en die van onze relaties staat hierbij voorop. Daarom volgen wij de instructies van het RIVM nauwkeurig op. Dit heeft als gevolg dat onze werknemers zoveel mogelijk ‘smart’ vanuit hun home office zullen werken en dat fysieke bezoeken met klanten en leveranciers niet op de klassieke wijze kunnen plaatsvinden.
Graag willen wij u uitnodigen om samen met ons op zoek te gaan naar creatieve oplossingen om de samenwerking even succesvol door te laten lopen. Denk hierbij aan meetings via de telefoon, mail of Skype.
De aankomende tijd zal vooral een zware periode worden voor de mensen die werken in vitale beroepen. Denk hierbij in het speciaal aan medewerkers van ziekenhuizen en andere medische instanties. Wij willen deze groep de komende tijd extra steunen en in bepaalde gevallen voorrang geven met leveringen of productie.
Door bovengenoemde zaken kan er extra druk komen te liggen op onze eigen productiecapaciteit. Indien een langere levertijd van productiewerk een nadelige invloed zal hebben op de vitaliteit van uw bedrijf vragen wij u om contact met ons op te nemen.
Samen zullen wij sterker uit deze situatie komen!