Het nieuwe logo van Elfa

Elfa bestaat meer dan 100 jaar, ook ons logo gaat al wat jaren mee. Misschien is het u al opgevallen dat er op onze website sinds dit jaar een nieuwe logo staat. Lees meer over de reden hiervoor.

 

Elfa bestaat meer dan 100 jaar, ook ons logo gaat al wat jaren mee. Misschien is het u al opgevallen dat er op onze website sinds dit jaar een nieuwe logo staat. De reden hiervoor is dat Elfa een familiebedrijf is. Zo is het eerste logo uitgekozen door de opa van onze huidige directeur Pieter Schutte rond 1920. Nadat Pieter Schutte het bedrijf overnam heeft het logo een make-over gekregen, om de nieuwe start te belichamen. Nu staat de volgende generatie klaar om het stokje over te nemen (Daan Schutte) en daar hoort weer een nieuwe versie van het logo bij. Lees meer over de geschiedenis van Elfa.

Tadiran presenteert de 6e generatie Pulseplus HLC

Tadiran presenteert het nieuwste in zijn PulsesPlus HLC-batterijassortiment, een verdubbeling van het vermogen ten opzichte van zijn voorganger.

Tadiran presents the latest in its PulsesPlus HLC battery range, doubling power output on its previous offering.

 

Recently Tadiran launched the C-type HLC which represented a huge improvement from a power perspective in comparison to former generations. Now Tadiran presents the P6 generation, small sized HLC-1020P6 which again doubles the power capability of the renowned PulsesPlus battery.

 

This technology enables a small component in a ½ AAA form factor to deliver power for all available radio protocols together with additional advantages: It needs less installation space which is especially important for IoT applications (small smart sensors). Secondly, smaller cells with the power of considerably larger products are just more cost-efficient.

 

Requirements for an electric energy source in the metering and IoT industry are demanding. Despite a long lifetime of up to 20 years these de-centralised systems have the need to cover high current peaks of various radio protocols existing in the market. To provide a reliable solution for this industry, Tadiran invented the PulsesPlus technology around the Millennium which combines an ultra-low self-discharge lithium thionyl chloride battery with a hybrid layer capacitor (HLC). The battery stores the energy while the hybrid layer capacitor is providing the power for pulses.

 

Both components are made from high quality raw materials refi ned in a precisely engineered manufacturing process.

 

The result is a perfect-match power supply for any long-term application in even harsh environments.

 

Nevertheless, there is always room for improvement to add value to the market by new innovative solutions. Consequently, in the past the lithium thionyl chloride system was optimised in capacity, self-discharge and voltage loss. The time was therefore right to focus research on the hybrid layer capacitor, responsible for providing power for radio and other pulses over the full temperature range from –40 up to +85 °C. The task was to gather more power capability into a given form factor.

 

Figure 2: Improvement in the Tadiran hybrid layer capacitor generations

 

Figure 2 shows the development of the Tadiran HLC performance over the years undergoing a pulse of 350 mA at –40 °C.

 

The performance of the 1st HLC in 2000, generating a voltage of appr. 1.3V after 1.000 msec, has improved generation on generation. While the B-type model (developed in 2008) was designed to deliver appr. 2.7V under defined conditions, the P6-type is the fi rst system that clearly exceeds the 3.0V barrier.

 

Tadiran has been successful in getting ahead of that level with the new P6 HLC. Due to its particularly small size, it generates cost savings which makes it a perfect match for future applications: small size, high and reliable power capabilities, and competitive pricing.

 

At the same time the other advantages of the HLC technology stay valid:

• just one power providing component up to 3.9V level

• no balancing needed

• extra low self-discharge over entire lifetime

• no negative aging effects

• high equivalent capacity to cover long pulses. SEI

 

For more information on the HLC contact us or click here.

 

By: Marc Henn, Manager of Application Engineering

Wij zoeken een nieuwe collega: Ingenieur Assemblage!

Heb jij een technische achtergrond, verstand van verschillende batterij-technologiën, elektronica (BMS/PCB) en ga je graag secuur te werk? Dan zijn wij op zoek naar jou!

 

Heb jij een technische achtergrond, verstand van verschillende batterij-technologiën, elektronica (BMS/PCB) en ga je graag secuur te werk? Dan zijn wij op zoek naar jou! Elfa is een familiebedrijf met 100 ervaring in batterijen en verlichting en expertise op het gebied van maatwerk battery- en accupacks. Omdat we blijven groeien zijn op zoek naar een ervaren Ingenieur Assemblage om ons team te versterken.

 

Je zal werken op onze assemblage afdeling in Amsterdam (Lijnden) waar je samen met collega Marcel bepaalt wat er die dag gaat gebeuren. Naast het assembleren van packs zal je je ook bezighouden met het ontwerpen accu- en batterypacks voor de toepassingen van onze klanten. Voor meer info, kijk op onze vacaturepagina.

 

Meer info

 

Gratis Coast Extreme performance batterijen

De hele maand september krijgt u van Elfa twee blisters Coast batterijen gratis bij elke zaklamp (t.w.v €25) van Coast. Kijk hier voor de voorwaarde.

 

Om u in deze bijzondere tijden wat extra energie te geven krijgt u van Elfa in de maand september gratis batterijen bij uw bestelling van Coast verlichting. U krijgt per €25 netto aan Coast-verlichting van ons:

 

1 blister 4 x LR03 (AAA) en 1 blister 4 x LR06 (AA).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BCOALR03-BL4                                                BCOALR06-BL4

 

 

Zolang de voorraad strekt.

 

Nieuw: Setolite Craftsman ST 200 RC

Wij zijn onder de indruk van de nieuwe Setolite Craftsman ST 200 RC. Deze werklamp is lichtgewicht, waterdicht en stofbestendig (IP66).

De nieuwe Setolite Craftsman ST 200 RC is een bijzondere lamp die onze aandacht verdient. Deze werklamp is lichtgewicht, waterdicht en stofbestendig (IP66). Ook de lichtopbrengst van 1500 lumen is zeer indrukwekkend. De Craftsman ST 200 RC heeft een magneetbevestiging en is gemakkelijk te laden via USB-C. Overal inzetbaar, maar uitermate geschikt voor de rail, bouw en industrie. Voor meer informatie, neem contact met ons op.

 

De Craftsman ST 200 RC wordt geleverd met onder andere een USB-C lader

 

Dankzij de magneten is de lamp gemakkelijk aan metalen muur of plafond te bevestigen

 

Contact

Waterstofauto vs. elektrische auto

‘Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland.’ Dat concludeert Enpuls na recent onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau CE Delft. Op dit moment verliest waterstof het zelfs van benzine, omdat de getankte H2 op dit moment nog uit aardgas komt. Maar ook in 2030 zal de waterstofauto het afleggen tegen zijn volledige elektrische evenknie.

 

Het onderzoek

De studie vergeleek drie auto’s in dezelfde prijsklasse (C, kleine middenklassewagens van €20.000 tot 35.000): een Volkswagen Golf die op benzine rijdt, een elektrische Golf en de Toyota Mirai. Die laatste is qua prijs (meer dan €80.000) niet in de C-klasse, maar qua functionaliteit wel; er zijn op dit moment geen waterstofauto’s goedkoper dan de Mirai verkrijgbaar.

 

In de vergelijking komt op dit moment de elektrische auto als beste uit de bus; vanaf 70.000 gereden kilometers is deze strikt duurzamer dan een benzineauto en waterstofauto. Dit terwijl de energiemix nog verre van groen is, en er indirect dus ook CO2 ontstaat bij het rijden in een elektrische auto. Maar bij het opwekken van elektriciteit komt minder CO2 vrij dan bij verbranding van benzine of productie van waterstof uit aardgas.

 

Als een auto 185.000 kilometer meegaat, zorgt een benzinewagen in zijn leven voor meer dan 41,6 ton CO2. Een batterijauto 27,1 en een waterstofauto 35,9. Het gaat hierbij om het hele leven, van materiaalgebruik tot productie van de batterij tot gebruik – alleen het verwerken of recyclen van de auto is niet meegenomen.

 

Waterstof in 2030 nog steeds minder duurzaam

Over tien jaar ziet het plaatje er anders uit. Dan is de elektrische auto nog steeds de duurzaamste, maar bungelt de benzine-auto onderaan en staat waterstof op plek twee. Daarbij nam CE Delft wel aan dat een deel van de waterstof gemaakt wordt met groene stroom. De elektrische auto wint het dan vanaf 75.000 gereden kilometers van waterstof. Omdat er meer groene stroom is in de toekomst, wint de batterijwagen het qua uitstoot in 2030 al bij 40.000 kilometer van de benzine-auto. Zelfs als waterstof in de verdere toekomst 100 procent uit groene stroom komt, is de elektrische auto een beter alternatief, volgens de studie.

 

In 2030 stoot een benzineauto volgens de studie nog steeds 41,6 ton CO2 uit, maar door betere batterijen en meer groene stroom stoot een elektrische wagen dan nog maar 19,1 ton CO2 uit. Een waterstofauto stoot 23,9 ton uit, doordat een deel van de waterstof tegen die tijd groen geproduceerd wordt. Bekijk het hele onderzoek hier.

 

Betaalbare elektrische auto

In het onderzoek is gekozen voor de C-klasse omdat dat het meestverkochte segment is. “Niet zozeer voor elektrische of waterstofauto’s, omdat het aanbod beperkt is. Maar in de nabije toekomst worden elektrische auto’s goedkoper en zullen er dus ook meer betaalbare wagens bijkomen”, vertelt Marieke van Amstel, verantwoordelijk voor het onderzoek.

 

Volgens Van Amstel bevestigt het onderzoek haar visie op de energietransitie: personenvervoer is geen goede toepassing van waterstof. “Vanaf 2030 zal er meer groene waterstofproductie komen, maar het blijft een beperkte energiedrager. Die moet je slim inzetten, en als er voor auto’s een beter, schoner alternatief is, lijkt het ons zonde om het daar toe te passen. Waterstof kan je beter inzetten in de industrie, voor zwaar vrachtvervoer of de luchtvaart.”

 

Even voorstellen: Patrick Knöps

We zijn erg blij om met jullie te delen dat vanaf 1 september Patrick Knöps onze buitendienst komt versterken!

 

We zijn erg blij om met jullie te delen dat wij een nieuwe aanwinst hebben: Patrick Knöps. Hij is geen onbekende in de verlichtingswereld, waar hij al 4,5 jaar actief is geweest. Vanaf deze week aan zijn inwerktraject begonnen en vanaf september voor Elfa op de weg. Buiten dat Patrick graag over verlichting praat is hij vaak te vinden op het voetbalveld waar hij coach is van zijn twee zoontjes. Patrick staat te trappelen om bij onze klanten op bezoek te gaan en persoonlijk kennis te maken.

 

Maak een afspraak

Maak gelijk een afspraak om kennis te maken met Patrick via patrick.knops@elfa.nl of +316 51 13 78 03.

Onze accountmanagers mogen weer op bezoek komen!

Elfa kan u helpen uw batterijomzet te laten stijgen. Onze accountmanagers kennen de markt, het aanbod en de toepassingen. Samen met uw klantenkennis is succes gegarandeerd!

 

Vraag een bezoek aan
Elfa kan u helpen uw batterijomzet te laten stijgen. Onze accountmanagers kennen de markt, het aanbod en de toepassingen. Samen met uw klantenkennis is succes gegarandeerd! Vraag een bezoek aan via onderstaande link:

 

Neem contact op

Een advertentie uit 1927

Een advertentie van Elfa in de Radio Expres (‘de Sneldienst’ van Radio nieuws).

 

Radio Express is opgericht in 1923 en was volgens vele verantwoordelijk voor de populariteit van radiotechniek. De basis hiervoor is het grotendeels zelfgebouwde RE-laboratorium waar proeven werden uitgevoerd om vervolgens over te publiceren. Tijdens de in de jaren dertig heersende economische malaise wordt het zelf bouwen van radio’s voor velen een bittere noodzaak. Radio Expres zorgde voor de hiervoor benodigde kennis.

 

Elfa biedt al meer dan 100 jaar de beste batterijen. Voor meer informatie over de geschiedenis van Elfa kijk op:

 

Geschiedenis

 

Batterijen vervangen in de ruimte

Deze week hebben twee astronauten van Nasa een ruimtewandeling gemaakt om oude nikkel-waterstof batterijen te vervangen voor nieuwe lithium-ion batterijen. De nieuwe lithium-ion batterijen zijn lichter en kleiner dan de oude batterijen en bovendien hebben ze meer stroomcapaciteit.

 

Deze week hebben twee astronauten van Nasa een ruimtewandeling gemaakt om oude nikkel-waterstof batterijen te vervangen voor nieuwe lithium-ion batterijen. De nieuwe lithium-ion batterijen zijn lichter en kleiner dan de oude batterijen en bovendien hebben ze meer stroomcapaciteit.

 

Functie van de batterijen
Alle elektrische stroom op het ISS wordt opgewekt via de zonnepanelen van het station, die zonlicht omzetten in elektrische energie. In tijden dat het ISS echter door de ‘orbitale nacht’ gaat, kunnen de zonnepanelen geen energie meer produceren. Als zodanig is het noodzakelijk dat het ISS energie opslaat in batterijen, die het vervolgens kan gebruiken om zijn systemen van stroom te voorzien tijdens periodes van duisternis. Elke 1,5u maakt het ISS een rondje om de aarde, waarvan 45 minuten in het zonlicht is. Tijdens deze periode worden de batterijen opgeladen via de zonnepanelen en de batterijen worden ontladen terwijl ze de belastingen van het station voeden tijdens de periode van 45 minuten duisternis per baan.

 

Een uitgebreide uitleg over de verschillen tussen de oude nikkel-waterstof (Ni-H2) batterijen en de nieuwe Li-ion batterijen lees je hier.

Inschrijven voor de nieuwsbrief: