Smart Battery Selector

Saft lanceert de Smart Battery Selector, een handige tool die u helpt de juiste batterij te kiezen voor uw IoT-project.

 

Saft lanceert de Smart Battery Selector, een handige tool die u helpt de juiste batterij te kiezen voor uw IoT-project.

 

Bij het werken aan een IoT-applicatie wordt vaak de keuze voor de juiste batterij pas op het laatste moment gemaakt. Verstandiger is echter om in het begin van het project al na te denken over de mogelijkheden.

Dat brengt een aantal interessante voordelen met zich mee. Zo kunt u de stroomvereisten van uw apparaat optimaliseren om de best mogelijke oplossingen te vinden om de levensduur van uw apparaat te verlengen en er tegelijkertijd voor zorgen dat het de stroom krijgt die nodig is voor het gebruik ervan.

 

Het kennen van de afmetingen van de batterij is ook een belangrijke overweging bij het ontwerpen van uw apparaat. Maar het allerbelangrijkste: de batterij is een belangrijk onderdeel van de totale eigendomskosten van uw projecten en mag niet over het hoofd worden gezien als u wilt dat uw project slaagt.

 

Daarom heeft Saft de Smart Battery Selector gemaakt, een tool die u in slechts 7 stappen kan helpen ontdekken welke batterijen passen bij uw gebruikssituatie, hoeveel ruimte u in uw productontwerp moet overlaten voor de batterijen, wat de prijs is en welke gemiddelde levensduur u kunt verwachten van uw batterij eenmaal geïntegreerd in uw IoT-apparaat. Na het doorlopen van de 7 stappen kunt u er voor kiezen om het PSF report te ontvangen. Om de Smart Battery Selector te proberen klikt u op onderstaande link.

 

Smart Battery Selector

 

 

Openingstijden rond de feestdagen

Vanwege de feestdagen zijn wij in december op de volgende dagen gesloten: 18 en 25 december. Daarnaast leveren wij geen goederen uit van 24-12-2020 tot en met 01-01-2021. Wel zijn we in deze laatste week (28-12 t/m 31-12) bereikbaar via telefoon en mail zoals u van ons gewend bent.

 

Vanwege de feestdagen zijn wij in december op de volgende dagen gesloten:

 

  • 18 december – gesloten, vanwege ons online bedrijfsevent

 

  • 25 december – gesloten, vanwege de kerstdagen

 

Daarnaast leveren wij geen goederen uit van 24-12-2020 tot en met 01-01-2021. Wel zijn we in deze laatste week (28-12 t/m 31-12) bereikbaar via telefoon en mail zoals u van ons gewend bent.

 

P.S. Heb je deze week een order geplaatst? Misschien heeft de Sint wel een chocoladeletter van Tony’s Chocolonely in je pakketje gestopt!

 

Nieuwe tarieven Stibat

Stibat heeft nieuwe tarieven voor de verwijderingsbijdrage (of beheerbijdrage) bekend gemaakt die in zullen gaan per 01-01-2021.

Voor alle producten waar een batterij in (of los bij) zit, moet verplicht een verwijderingsbijdrage aan Stibat betaald worden. Dit is in lijn met de internationale wet- en regelgeving (milieu). Dit geldt ook voor apparaten waar batterijen bij meegeleverd worden (denk aan zaklampen).

 

Stibat heeft nieuwe tarieven voor de verwijderingsbijdrage (of beheerbijdrage) bekend gemaakt die in zullen gaan per 01-01-2021. Gemiddeld zullen de bedragen met ongeveer 5% stijgen. Bekijk de lijst met de nieuwe tarieven hier.

 

MEER INFO

De Coast Polysteel

Zoek je een betrouwbare zaklamp die tegen een stootje kan en jarenlang meegaat? De Polysteel van Coast neemt onwijs snel toe in populariteit en dat verbaast ons niets! In dit artikel lees je de 5 redenen waarom een Coast Polysteel de ideale zaklamp is voor elke vakman.

5 redenen waarom de Coast Polysteel de ideale zaklamp is voor elke vakman

Zoek je een betrouwbare zaklamp die tegen een stootje kan en jarenlang meegaat? De Polysteel van Coast neemt onwijs snel toe in populariteit en dat verbaast ons niets! In dit artikel lees je de 5 redenen waarom een Coast Polysteel de ideale zaklamp is voor elke vakman.

 

1. De Polysteel is waterdicht (IPX8)

De Polysteel lampen van Coast zijn IPX8 gecertificeerd. Dit betekent dat de lampen waterdicht zijn tot drie meter diepte. Dit betekent dat de Polysteel makkelijk een flinke regenbui aan kan, of het vallen in een plas water.

 

2. De Polysteel is praktisch onbreekbaar

Menig zaklamp overleeft het niet wanneer deze op de lens valt. De RVS behuizing samen met de Poly-Nylon case van de Polysteel zorgen er voor dat de zaklampen een val aankunnen tot 3 meter hoogte. Ook wanneer er een zwaar voorwerp op de lamp valt of wanneer er iemand op gaat staan beschadigt de lamp niet. De Poly-Nylon casing zorgt er niet alleen voor dat de zaklampen te gebruiken zijn in zware omstandigheden maar bieden ook een prettige grip en liggen prettig in de hand.

 

 

3. De Polysteel heeft een zeer hoge lichtopbrengst

De Polysteel is verkrijgbaar als 200, 400, 600 en 1000 uitvoering. Deze hebben alle vier voor hun eigen formaat een zeer indrukwekkende lichtopbrengst van respectievelijk 320, 440, 710 en 1000 lumen. De niet oplaadbare varianten werken allemaal op alkaline batterijen in een cartridge die worden meegeleverd (Polysteel 200 & 400: AAA, de 600 & 1000: AA). Twee modellen hebben ook een oplaadbare variant, de Polysteel 400R (440 lumen) en de Polysteel 600R (710 lumen). Deze zijn zowel te gebruiken met alkaline batterij als een lithium-ion accu, beide meegeleverd. De lithium-ion accu kan tevens als powerbank gebruikt worden om andere apparaten op te laden via USB.

 

4. Verschillende lichtstanden

De Polysteel lampen beschikken over drie verschillende lichtstanden: hoog, medium en laag. Schakel gemakkelijk tussen de standen met één druk op de knop. De Polysteel beschikt ook over Twist-Focus: door te draaien aan de kop van de zaklamp schakel je tussen Bulls-eye spot beam om ver te kunnen schijnen of dichtbij een groot oppervalk te verlichten met de Ultra-view flood beam.

 

5. Garantie: 5 jaar  

Coast is een Amerikaanse merk met meer dan 100 jaar ervaring. Daarom weet je dat je met een Coast zaklamp kwaliteit in huis haalt. Coast biedt niet voor niets 5 jaar garantie op al hun zaklampen.

 

 

Wanneer je werkt in een omgeving waar uw apparatuur constant wordt belast dan is de Coast Polysteel de ideale lamp. De Coast Polysteel range bestaat uit de 200, 400 (R), 600 (R) en 1000. Zes modellen met alle zes verschillende specificaties, maar allemaal even hufterproof. De Polysteel is de perfecte zaklamp voor élke vakman.

 

Voor meer informatie over de Polysteel, neem contact met ons op of kijk in onze webshop.

Het nieuwe logo van Elfa

Elfa bestaat meer dan 100 jaar, ook ons logo gaat al wat jaren mee. Misschien is het u al opgevallen dat er op onze website sinds dit jaar een nieuwe logo staat. Lees meer over de reden hiervoor.

 

Elfa bestaat meer dan 100 jaar, ook ons logo gaat al wat jaren mee. Misschien is het u al opgevallen dat er op onze website sinds dit jaar een nieuwe logo staat. De reden hiervoor is dat Elfa een familiebedrijf is. Zo is het eerste logo uitgekozen door de opa van onze huidige directeur Pieter Schutte rond 1920. Nadat Pieter Schutte het bedrijf overnam heeft het logo een make-over gekregen, om de nieuwe start te belichamen. Nu staat de volgende generatie klaar om het stokje over te nemen (Daan Schutte) en daar hoort weer een nieuwe versie van het logo bij. Lees meer over de geschiedenis van Elfa.

Tadiran presenteert de 6e generatie Pulseplus HLC

Tadiran presenteert het nieuwste in zijn PulsesPlus HLC-batterijassortiment, een verdubbeling van het vermogen ten opzichte van zijn voorganger.

Tadiran presents the latest in its PulsesPlus HLC battery range, doubling power output on its previous offering.

 

Recently Tadiran launched the C-type HLC which represented a huge improvement from a power perspective in comparison to former generations. Now Tadiran presents the P6 generation, small sized HLC-1020P6 which again doubles the power capability of the renowned PulsesPlus battery.

 

This technology enables a small component in a ½ AAA form factor to deliver power for all available radio protocols together with additional advantages: It needs less installation space which is especially important for IoT applications (small smart sensors). Secondly, smaller cells with the power of considerably larger products are just more cost-efficient.

 

Requirements for an electric energy source in the metering and IoT industry are demanding. Despite a long lifetime of up to 20 years these de-centralised systems have the need to cover high current peaks of various radio protocols existing in the market. To provide a reliable solution for this industry, Tadiran invented the PulsesPlus technology around the Millennium which combines an ultra-low self-discharge lithium thionyl chloride battery with a hybrid layer capacitor (HLC). The battery stores the energy while the hybrid layer capacitor is providing the power for pulses.

 

Both components are made from high quality raw materials refi ned in a precisely engineered manufacturing process.

 

The result is a perfect-match power supply for any long-term application in even harsh environments.

 

Nevertheless, there is always room for improvement to add value to the market by new innovative solutions. Consequently, in the past the lithium thionyl chloride system was optimised in capacity, self-discharge and voltage loss. The time was therefore right to focus research on the hybrid layer capacitor, responsible for providing power for radio and other pulses over the full temperature range from –40 up to +85 °C. The task was to gather more power capability into a given form factor.

 

Figure 2: Improvement in the Tadiran hybrid layer capacitor generations

 

Figure 2 shows the development of the Tadiran HLC performance over the years undergoing a pulse of 350 mA at –40 °C.

 

The performance of the 1st HLC in 2000, generating a voltage of appr. 1.3V after 1.000 msec, has improved generation on generation. While the B-type model (developed in 2008) was designed to deliver appr. 2.7V under defined conditions, the P6-type is the fi rst system that clearly exceeds the 3.0V barrier.

 

Tadiran has been successful in getting ahead of that level with the new P6 HLC. Due to its particularly small size, it generates cost savings which makes it a perfect match for future applications: small size, high and reliable power capabilities, and competitive pricing.

 

At the same time the other advantages of the HLC technology stay valid:

• just one power providing component up to 3.9V level

• no balancing needed

• extra low self-discharge over entire lifetime

• no negative aging effects

• high equivalent capacity to cover long pulses. SEI

 

For more information on the HLC contact us or click here.

 

By: Marc Henn, Manager of Application Engineering

Wij zoeken een nieuwe collega: Ingenieur Assemblage!

Heb jij een technische achtergrond, verstand van verschillende batterij-technologiën, elektronica (BMS/PCB) en ga je graag secuur te werk? Dan zijn wij op zoek naar jou!

 

Heb jij een technische achtergrond, verstand van verschillende batterij-technologiën, elektronica (BMS/PCB) en ga je graag secuur te werk? Dan zijn wij op zoek naar jou! Elfa is een familiebedrijf met 100 ervaring in batterijen en verlichting en expertise op het gebied van maatwerk battery- en accupacks. Omdat we blijven groeien zijn op zoek naar een ervaren Ingenieur Assemblage om ons team te versterken.

 

Je zal werken op onze assemblage afdeling in Amsterdam (Lijnden) waar je samen met collega Marcel bepaalt wat er die dag gaat gebeuren. Naast het assembleren van packs zal je je ook bezighouden met het ontwerpen accu- en batterypacks voor de toepassingen van onze klanten. Voor meer info, kijk op onze vacaturepagina.

 

Meer info

 

Gratis Coast Extreme performance batterijen

De hele maand september krijgt u van Elfa twee blisters Coast batterijen gratis bij elke zaklamp (t.w.v €25) van Coast. Kijk hier voor de voorwaarde.

 

Om u in deze bijzondere tijden wat extra energie te geven krijgt u van Elfa in de maand september gratis batterijen bij uw bestelling van Coast verlichting. U krijgt per €25 netto aan Coast-verlichting van ons:

 

1 blister 4 x LR03 (AAA) en 1 blister 4 x LR06 (AA).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BCOALR03-BL4                                                BCOALR06-BL4

 

 

Zolang de voorraad strekt.

 

Nieuw: Setolite Craftsman ST 200 RC

Wij zijn onder de indruk van de nieuwe Setolite Craftsman ST 200 RC. Deze werklamp is lichtgewicht, waterdicht en stofbestendig (IP66).

De nieuwe Setolite Craftsman ST 200 RC is een bijzondere lamp die onze aandacht verdient. Deze werklamp is lichtgewicht, waterdicht en stofbestendig (IP66). Ook de lichtopbrengst van 1500 lumen is zeer indrukwekkend. De Craftsman ST 200 RC heeft een magneetbevestiging en is gemakkelijk te laden via USB-C. Overal inzetbaar, maar uitermate geschikt voor de rail, bouw en industrie. Voor meer informatie, neem contact met ons op.

 

De Craftsman ST 200 RC wordt geleverd met onder andere een USB-C lader

 

Dankzij de magneten is de lamp gemakkelijk aan metalen muur of plafond te bevestigen

 

Contact

Waterstofauto vs. elektrische auto

‘Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland.’ Dat concludeert Enpuls na recent onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau CE Delft. Op dit moment verliest waterstof het zelfs van benzine, omdat de getankte H2 op dit moment nog uit aardgas komt. Maar ook in 2030 zal de waterstofauto het afleggen tegen zijn volledige elektrische evenknie.

 

Het onderzoek

De studie vergeleek drie auto’s in dezelfde prijsklasse (C, kleine middenklassewagens van €20.000 tot 35.000): een Volkswagen Golf die op benzine rijdt, een elektrische Golf en de Toyota Mirai. Die laatste is qua prijs (meer dan €80.000) niet in de C-klasse, maar qua functionaliteit wel; er zijn op dit moment geen waterstofauto’s goedkoper dan de Mirai verkrijgbaar.

 

In de vergelijking komt op dit moment de elektrische auto als beste uit de bus; vanaf 70.000 gereden kilometers is deze strikt duurzamer dan een benzineauto en waterstofauto. Dit terwijl de energiemix nog verre van groen is, en er indirect dus ook CO2 ontstaat bij het rijden in een elektrische auto. Maar bij het opwekken van elektriciteit komt minder CO2 vrij dan bij verbranding van benzine of productie van waterstof uit aardgas.

 

Als een auto 185.000 kilometer meegaat, zorgt een benzinewagen in zijn leven voor meer dan 41,6 ton CO2. Een batterijauto 27,1 en een waterstofauto 35,9. Het gaat hierbij om het hele leven, van materiaalgebruik tot productie van de batterij tot gebruik – alleen het verwerken of recyclen van de auto is niet meegenomen.

 

Waterstof in 2030 nog steeds minder duurzaam

Over tien jaar ziet het plaatje er anders uit. Dan is de elektrische auto nog steeds de duurzaamste, maar bungelt de benzine-auto onderaan en staat waterstof op plek twee. Daarbij nam CE Delft wel aan dat een deel van de waterstof gemaakt wordt met groene stroom. De elektrische auto wint het dan vanaf 75.000 gereden kilometers van waterstof. Omdat er meer groene stroom is in de toekomst, wint de batterijwagen het qua uitstoot in 2030 al bij 40.000 kilometer van de benzine-auto. Zelfs als waterstof in de verdere toekomst 100 procent uit groene stroom komt, is de elektrische auto een beter alternatief, volgens de studie.

 

In 2030 stoot een benzineauto volgens de studie nog steeds 41,6 ton CO2 uit, maar door betere batterijen en meer groene stroom stoot een elektrische wagen dan nog maar 19,1 ton CO2 uit. Een waterstofauto stoot 23,9 ton uit, doordat een deel van de waterstof tegen die tijd groen geproduceerd wordt. Bekijk het hele onderzoek hier.

 

Betaalbare elektrische auto

In het onderzoek is gekozen voor de C-klasse omdat dat het meestverkochte segment is. “Niet zozeer voor elektrische of waterstofauto’s, omdat het aanbod beperkt is. Maar in de nabije toekomst worden elektrische auto’s goedkoper en zullen er dus ook meer betaalbare wagens bijkomen”, vertelt Marieke van Amstel, verantwoordelijk voor het onderzoek.

 

Volgens Van Amstel bevestigt het onderzoek haar visie op de energietransitie: personenvervoer is geen goede toepassing van waterstof. “Vanaf 2030 zal er meer groene waterstofproductie komen, maar het blijft een beperkte energiedrager. Die moet je slim inzetten, en als er voor auto’s een beter, schoner alternatief is, lijkt het ons zonde om het daar toe te passen. Waterstof kan je beter inzetten in de industrie, voor zwaar vrachtvervoer of de luchtvaart.”

 

Inschrijven voor de nieuwsbrief: